Problemen met E10-benzine in de praktijk

Problemen met E10-benzine in de praktijk

Nu de eerste zonnestralen zich weer hebben laten zien, heb je misschien al wel je motor of klassieke auto van stal gehaald. Als deze niet goed startte, dan ligt het waarschijnlijk aan de verouderde benzine die nog in de tank en het brandstofsysteem zit. Sinds oktober vorig jaar tanken we E10 aan de pomp. Pas hiermee op, want dit kan problemen geven. Vooral bij oudere voertuigen en voertuigen die een tijdje stilstaan. Ecomaxx heeft de technische problemen op een rij gezet.

De technische problemen met E10-benzine

In E10-benzine zit 10% ethanol. Ethanol bindt vocht en verzuurt, met als gevolg dat de houdbaarheid van de benzine achteruit gaat. Ook ‘vreet’ ethanol aan rubber en kunststof onderdelen die hier niet bestand tegen zijn. De meest voorkomende technische problemen zijn:

  • Rubberaantasting
  • Corrosie in carburateur & sproeiers
  • Harde residu na verdamping
  • Gomvorming
  • Ontmenging van 2-takt olie



E10-benzine problemen


Rubberaantasting

Ethanol is een oplosmiddel. Het heeft de eigenschap andere materialen op te lossen die ‘zwakker’ zijn. Vooral oude rubbersoorten worden aangevreten, maar soms ook nieuwe (vaak goedkope) rubbers en kunststoffen hebben hier last van. Als ethanol rubbers, slangen en afdichtingen aantast, heeft dat vaak lekkages als gevolg. Vooral oldtimers en youngtimers zijn gevoelig hiervoor.

Corrosie in carburateurs
& sproeiers

Ethnol bindt vocht, waardoor het vochtgehalte in de benzine snel omhoog gaat. Dit kan corrosie in de carburateur veroorzaken en roest en aluminiumoxiden kunnen sproeiers verstoppen. Corrosie in carburateurs en sproeiers geeft vaak startproblemen en motorstoringen.


Harde residu na verdamping

Huidige pompbenzines bevatten bestanddelen die achter kunnen blijven op onderdelen als de benzine verdampt na een langere periode van stilstand. Deze harde residu is niet persé afhankelijk van het gehalte ethanol, maar wel een veelvoorkomend probleem. Harde residu op carburateur en vlotterbak geeft vaak startproblemen en een slecht lopende motor.


Gomvorming

Gomvorming is een plakkerig achterblijfsel van pompbenzine op onderdelen als de benzine langere tijd in de tank zit. Het is een mix van bestanddelen in de benzine die ‘vergaan’ zijn. Ethanol versnelt dit proces. Gom in carburateurs geeft vaak startproblemen en een slecht lopende motor.



Ontmening van 2-takt olie

Ethanol heeft nadelige invloeden op het 2-taktmengsel. Ethanol bindt slecht met 2-taktolie en het trekt vocht aan, waardoor er sneller water en zuur in je mengsel ontstaat. Al vlug is de mengverhouding niet meer stabiel en dus niet betrouwbaar. Al na 1 maand kan het 2-taktmengsel onbetrouwbaar zijn en is er risico op een vastlopende motor. Dit geldt voor veel 2-takt voertuigen en boten omdat deze vaak lange periodes niet gebruikt worden.



De oplossing: ethanolvrije benzine


Tank Ecomaxx schone en ethanolvrije benzine in je motor, brommer, classic car of boot. Voor ons makkelijk gezegd natuurlijk. Maar hoe gaat dat in de praktijk en wat is de investering? De investering hang af van een aantal dingen. Is de motor E10-proof of niet, rij of vaar je regelmatig of zijn er juist lange periodes van stilstand zoals de winterstalling? Dit is voor iedereen verschillend. Uiteindelijk zijn er twee keuzes…


Overwinter op Ecomaxx

Is de motor E10- of E5-proof en rij of vaar je regelmatig in het seizoen? Tank dan voor stalling af met Ecomaxx.

Rij altijd op Ecomaxx

Als je maar weinig kilometers maakt en er vooral sprake is van stilstand, is het verstandig om alleen af te tanken met Ecomaxx. Ook als de motor niet E10- of E5-proof is, tank je uitsluitend Ecomaxx.



Naar de producten van Ecomaxx